Kontroluj ile waży Twoje ciało

Otyłość została już okrzyknięta jedną z najczęściej pojawiających się przypadłości XXI wieku. Zły tryb życia, brak aktywności fizycznej, nieodpowiednia dieta oraz stres potrafią w negatywny sposób wpłynąć na nasze zdrowie oraz samopoczucie.

Jednym z kryteriów dotyczących zdrowego ciała jest waga ciała – powinna mieścić się w granicach normy – czyli nie być ani zbyt wysoka, ani zbyt niska.

Dla każdego człowieka wartość prawidłowej wagi będzie inna, zależna od płci, wieku oraz wzrostu.

Do określenia granic prawidłowej wagi używa się wskaźnika BMI (Body Mass Index). Wartość BMI wynosząca poniżej 18, 5 wskazuje na niedowagę, do 25 na wagę prawidłową, wartość pomiędzy 25 a 30 to nadwaga, z kolei powyżej 30 punktów oznacza otyłość, będącą wskazaniem do podjęcia terapii.

W jaki sposób obliczyć BMI? Najmniej skomplikowany wzór zakłada podzielenie masy ciała podanej w kilogramach przez kwadrat wysokości podanej w metrach (nie w innych jednostkach). W internecie można wyszukać kalkulatory, które nie tylko przeliczą ten wskaźnik za nas, ale również uwzględnią takie zmienne jak: wiek oraz płeć osoby, której dotyczy oznaczenie.

Wskaźnik Body Mass Index w większości przypadków opisuje się się jako rzetelną metodą określenia, czy nasza waga mieści się w granicach rekomendowanych norm. Nie znajdzie on jednak zastosowania w przypadku ludzi intensywnie uprawiających sport – dla kulturysty wskaźnik będzie wskazywał na otyłość, podczas gdy faktyczna zawartość tkanki tłuszczowej w organizmie nie przekracza kilku procent.